ناشناخته
مهمترین شرط برای درک معارف دین

از محضر بزرگان حوزه تا خط مقدم جبهههای دفاع مقدس، از کلاسهای انسانشناسی تا نظریهپردازیهای نوین معادشناختی، هر قدم او ترسیمگر نقشهای است برای «زیستن در دنیا با نگاه به ابدیت». استاد شجاعی را باید احیاگر مکتبی دانست که «دین» را نه مجموعهای از تکالیف خشک، که «دستورالعمل پرورش کودک روان برای زندگی ابدی» میداند.
سلوک علمی و عملی:
• شاگردی اساتیدی چون آیتالله مجتهدی تهرانی، علامه حسنزاده آملی و آیتالله جوادی آملی
• تلفیق تحصیلات حوزوی با مطالعات دانشگاهی در فلسفه و علوم قرآنی
• رزمندهی پیشتاز در عملیاتهای شناسایی و تخریب دوران دفاع مقدس
نظریهپردازیهای بدیع:
۱. نظریه رحم دنیا: دنیا را رحمی برای پرورش «کودک روان» میداند که باید برای تولد در عالم آخرت آماده شود.
۲. نظریه پنج تولد: تبیین کیفیت حیات اخروی بر اساس کیفیت پرورش نفس در دنیا.
۳. مهندسی آرزوها: که محور شکلگیری شخصیت انسان را مدیریت میکند.
ویژگیهای ممتاز مکتب او:
• تبدیل مفاهیم پیچیدهی معادی به الگوهای کاربردی زندگی روزمره
• تبیین فلسفهی احکام بر اساس نیازهای «کودک روان» برای حیات ابدی
• ارائهی نظام آموزشی منسجم در قالب ۳۰ دورهی تخصصی انسانشناسی
وجه تمایز:
• نظام آموزشی یکپارچهای از کودکیاری تا کهنسالی طراحی نماید
• مفاهیم بلند عرفانی را به زبان مهارتهای زندگی ترجمه کند
• مکتب او نه نظریهای در حاشیه، که الگویی پیشرو برای نظامسازی تربیتی در جمهوری اسلامی است.
مهمترین شرط برای درک معارف دین