این دوره، با تکیه بر روایات و تحلیل تاریخی، منطق راهبردی اهلبیت علیهماسلام را از صلح حدیبیه تا افق ظهور واکاوی میکند و نشان میدهد چرا امیرالمؤمنین علیهالسلام پس از رحلت پیامبر فوراً قیام نکردند و این تصمیم چگونه ذیل قاعدهٔ غربال معنا میشود.
محورهای کلیدی دوره عبارتاند از:
تبیین قرآنی «انفال/۱۶» و دو استثناء «مُتَحَرِّفاً لِقِتالٍ» و «مُتَحَيِّزاً إِلی فِئَةٍ»؛
مفهوم تقیهٔ حکیمانه بهمثابهٔ سپر مؤمن؛
تمایز استشهاد از انتحار و نقش محبوبیت اجتماعی در اثرگذاریِ خون و قیام.
دوره همچنین نشان میدهد چگونه مبارزهٔ همهفهم، خیررسانی بیچشمداشت، کاهش شکاف طبقاتی و نمایش کارآمدی مکتب، به امتسازی میانجامد و رخدادهایی چون اربعین را به «جاذبهٔ تمدنی» بدل میکند. در افق مهدوی، با استناد به توقیع ناحیه مقدسه، شرط قیامِ بیبیعت با طاغوت و ضرورت محبوبیت جهانی تبیین و نقش قم و کوفه در اتمام حجت جهانی برجسته میشود.
آنچه میآموزید:
جلسهٔ ۱ | قاعدهٔ غربال و تحلیل فلسفهٔ تأخیر در قیام علوی
بررسی مبنای قرآنی آیهٔ ۲۵ سورهٔ فتح و نسبت آن با منطق انتظار و ظهور مهدوی.
جلسهٔ ۲ | راهبردهای نظامی و اجتماعی در پرتو آیهٔ ۱۶ انفال
تحلیل مفاهیم «متحرّفاً لقتال» و «متحیّزاً إلی فئة» و کاربرد آن در تدبیر و تقیّهٔ علوی.
جلسهٔ ۳ | اسوهٔ فاطمی و الگوی محبوبیت در نهضت مهدوی
واکاوی تفاوت تقیّه در سیرهٔ معصومان و نقش الگوی فاطمی در قیام بیبیعت امام زمان عجالله تعالی فرجه.
جلسهٔ ۴ | امتسازی و تحول تاریخی در سیرهٔ انسانِ ۲۵۰ ساله
تحلیل روند تکامل کمی و کیفی جامعهٔ شیعی از عصر علوی تا امامان عسکریین علیهمالسلام.
جلسهٔ ۵ | صبرِ استراتژیک و کارآمدی مکتب در مدیریت تاریخی امامت
بررسی مفهوم «صبر در حرکت»، تقیّهٔ فعال و نقش آن در ایجاد وحدت و فروپاشی جبههٔ باطل.
این دوره برای طلاب، فعالان فرهنگی–اجتماعی، مربیان و پژوهشگران تاریخ اسلام طراحی شده و با تدریس استاد یوسفی شما را به نقشهٔ راهی عملی از غربال تا ظهور مجهز میکند: نخست اقناع افکار عمومی و امتسازی، سپس اقدام قاطع بر مدار سیرهٔ علوی و اسوهٔ زهرا.
جهت ارسال نظر ابتدا وارد شوید. ورود
سلام ممنون از شما این دوره خیلی خوب بود با زاویه دید جدیدی به مباحث تاریخی نگاه کرده بودن و برای من جذاب بود